top of page

Kappale 9:
dom7-sointu

Dominanttiseptimisointuun voidaan soveltaa mollipentatonisia asteikkoja, jotka rakentuvat miksolyydisen moodin s2, pu5. ja s6. säveleen,

sekä dominantti7-pentatonisia asteikkoja, jotka rakentuvat pohjasäveleen ja s2 säveleen.

 

Itse suosin erityisesti pohjasäveleen perustuvaa dominantti7-pentatonista tai s6 sävelestä rakentuvaa mollipentatonista, koska siitä saa helposti bluesmaisen sävyn.

Jos kyseessä on paikallaan pysyvä dominanttiseptimisointu, joka ei purkaudu I-duuriin tai I-molliin, sopiva moodi on miksolyydinen.

Tällöin voi esimerkiksi käyttää E-mollipentatonista, joka laajentaa harmoniaa lisäämällä s2(9) ja pu4(11) sävelen.

Pohjasäveleen rakentuva dominantti7-pentatoninen tuo sen sijaan esiin vain yhden värisävyn, s2 (9). Myös A-bluesasteikko voi toimia tällaisessa tilanteessa.

Taulukot_dom7.png

Tästä voit ladata tämän taulukon pdf.nä!

ESIMERKKI 1:

Seuraavassa esimerkissä esitellään Bb7-soinnun päälle sopivia pentatonisia asteikkoja.

ESIMERKKI 2:

Tässä esimerkissä soitan blueskierron päälle, jossa kaikki soinnut ovat dominantti7-sointuja.

 

Ensimmäisellä kierrolla käytän molliblues-pentatonista, toisella dominantti7-pentatonista ja viimeisellä kierrolla muun muassa Em7-pentatonista.

Tähän taulukkoon olen koonnut sointujen päälle soitettavat pentatoniset asteikot eri sävellajeissa.
Taulukot_dom7_kaavio.png

Tästä voit ladata tämän harjoituksen pdf.nä!

bottom of page