Arto Salakka

Passionate Musician and Composer
Kappale 9:
dom7-sointu
Dominanttiseptimisointuun voidaan soveltaa mollipentatonisia asteikkoja, jotka rakentuvat miksolyydisen moodin s2, pu5. ja s6. säveleen,
sekä dominantti7-pentatonisia asteikkoja, jotka rakentuvat pohjasäveleen ja s2 säveleen.
Itse suosin erityisesti pohjasäveleen perustuvaa dominantti7-pentatonista tai s6 sävelestä rakentuvaa mollipentatonista, koska siitä saa helposti bluesmaisen sävyn.
Jos kyseessä on paikallaan pysyvä dominanttiseptimisointu, joka ei purkaudu I-duuriin tai I-molliin, sopiva moodi on miksolyydinen.
Tällöin voi esimerkiksi käyttää E-mollipentatonista, joka laajentaa harmoniaa lisäämällä s2(9) ja pu4(11) sävelen.
Pohjasäveleen rakentuva dominantti7-pentatoninen tuo sen sijaan esiin vain yhden värisävyn, s2 (9). Myös A-bluesasteikko voi toimia tällaisessa tilanteessa.

Tästä voit ladata tämän taulukon pdf.nä!
ESIMERKKI 1:
Seuraavassa esimerkissä esitellään Bb7-soinnun päälle sopivia pentatonisia asteikkoja.
ESIMERKKI 2:
Tässä esimerkissä soitan blueskierron päälle, jossa kaikki soinnut ovat dominantti7-sointuja.
Ensimmäisellä kierrolla käytän molliblues-pentatonista, toisella dominantti7-pentatonista ja viimeisellä kierrolla muun muassa Em7-pentatonista.
Tähän taulukkoon olen koonnut sointujen päälle soitettavat pentatoniset asteikot eri sävellajeissa.

Tästä voit ladata tämän harjoituksen pdf.nä!