Arto Salakka

Passionate Musician and Composer
Kappale 10:
m7 ja dom7-sointu
ESIMERKKI 1:
Seuraavassa kappaleessa soitetaan sointukiertoa ||: Dm7 | Bb7 :||.
Harjoituksessa voit vaihtaa asteikkoa jokaisen soinnun kohdalla.
Tässä esimerkissä soitan Dm7-pentatonista Dm7-soinnun päälle ja Bb-dominantti pentatonista Bb7-soinnun päälle.
Jos tempo tuntuu liian nopealta, voit hidastaa YouTube-videon toistonopeutta itsellesi sopivaksi.
Vinkki: Dm7-pentatonisessa ovat äänet D, F, G, A ja C. Bb-dominanttipentatonisessa taas ovat äänet Bb, C, D, F ja Ab.
Näillä asteikoilla on siis kolme yhteistä säveltä, ja kaksi säveltä vaihtuu.
Jos haluat tehdä asteikkojen välisestä siirtymästä pehmeämmän, voit soittaa Bb7-soinnun päälle myös Gm7-pentatonista. Tällöin vain yksi ääni vaihtuu: A muuttuu Bb:ksi. Tämä yksinkertainen muutos helpottaa asteikkojen yhdistämistä ja tekee improvisoinnista jouhevampaa.
Jos sointujen vaihto tuntuu liian nopealta ja vaihtuvia ääniä on liikaa, kannattaa rajoittaa harjoitusta pienempään alueeseen.
Yksi tapa on soittaa tätä kahden soinnun kiertoa vain kahdella kielellä yhdessä asemassa.
Olen tehnyt tähän muutaman esimerkin, miten soittoa voi rajata kahdelle kielelle ja millaisia ääniä voi käyttää.
Voit aina soveltaa tätä mihin tahansa kohtaan kaulaa ja rakentaa näin omia harjoituksiasi.
Vaihtoehtoisesti voit harjoitella vain yhdellä kielellä tai lisätä vähitellen kielten määrää harjoituksen edetessä.

Tästä voit ladata tämän PDF:nä