Arto Salakka

Passionate Musician and Composer
Kappale 15:
IIm7b5-Valt7-Im6
ESIMERKKI 1:
Seuraavaksi tarkastellaan mollin II–V–I -kadenssia (IIm7♭5–Valt7–Im6). Sen perusidea on sama kuin duurin vastaavassa kadenssissa (IIm7–V7–Imaj7).
Gm6-soinnun päälle soitettavan pentatonisen voi hahmottaa myös Gm6-pentatonisena asteikkona.
Jos vertaa sitä Gm7-pentatoniseen asteikkoon (sävelet G, B♭, C, D ja F), muuttuu vain yksi sävel: F korvautuu E:llä.
Voit valita itsellesi loogisimman tavan hahmottaa asteikko – joko ajattelemalla sen Gm6-pentatonisena tai Cdom7-pentatonisena.
Tätäkin sointukulkua kannattaa harjoitella, koska se on niin yleinen. Harjoittelun myötä sen soittamisesta tulee luontevaa ja sen päälle improvisointi käy vaivattomasti.

Tästä voit ladata tämän leadsheetin pdf.nä!