Arto Salakka

Passionate Musician and Composer
Kappale 8:
m7-sointu
Molliseptimisoinnussa (m7) voi käyttää pohjasävelestä, suuresta sekunnista (s2) ja puhtaasta kvintistä (pu5) alkavia mollipentatonisia asteikkoja, jotka istuvat hyvin dooriseen (m13) sävyyn.
Lisäksi puhtaasta kvartista (pu4) alkava dominanttipentatoninen asteikko toimii vaihtoehtoisena värityksenä.

Tästä voit ladata tämän taulukon pdf.nä!
ESIMERKKI 1:
Gm7-esimerkissä käytämme G-doorista asteikkoa.
Kolmen mollipentatonisen asteikon käyttö on suoraviivaista, ja valinta on pitkälti makuasia: käytä niitä, joiden sävelet todella kuulet ja joista pidät.
Kaikki kolme toimivat hyvin.
Tämä on erinomainen tilanne totutella myös dominantti7-pentatonisen asteikon käyttöön.
C-dominantti7-pentatoninen asteikko rakentuu G-doorisen neljännelle asteelle.
Se eroaa G-molli pentatonisesta vain yhdessä sävelessä: siinä missä G-mollipentatonisessa on F (p7),
C-dominantti7-pentatonisessa on sen sijaan E (s6. tai s13.).
Gm7-pentatonisen sävelet: G, Bb, C, D, F
C-dom7-pentatonisen sävelet G-sävelestä lähtien: G, Bb, C, D, E
Kun harjoittelet tätä sointua, vaihtele G-mollipentatonisen ja C-dominantti7-pentatonisen välillä ja kuuntele, millaisen sävyeron tämä yksi sävel tuo mukanaan.
Seuraavassa esimerkissä käyn läpi kaikki pentatonisten asteikkojen vaihtoehdot käytännössä.
ESIMERKKI 2:
Seuraavaksi otetaan käsittelyyn hieman erilainen kappale, jossa pääset kokeilemaan soittoa eri pentatonisilla asteikoilla.
Tähän taulukkoon olen koonnut sointujen päälle soitettavat pentatoniset asteikot eri sävellajeissa.

Tästä voit ladata tämän harjoituksen pdf.nä!