Arto Salakka

Passionate Musician and Composer
Kappale 18:
Muita pentatonisia
Perinteisten molli- ja dominanttipentatonisten lisäksi improvisaatiossa voi käyttää myös muokattuja pentatonisia asteikkoja.
Esimerkiksi itse hyödynnän soitossani asteikkoja, joita kutsun dominantti7(#9)-pentatoniseksi ja dominantti7(b9)-pentatoniseksi.
Näissä asteikoissa tavallisen dominantti7-pentatonisen asteikon s2 sävel (s9) on joko korotettu tai alennettu.
Näin syntyy kaksi erilaista värisävyä, jotka tuovat sointuun lisää jännitettä ja ilmaisullisia mahdollisuuksia.
Hyödynnän näitä muokattuja pentatonisia erityisesti tilanteissa, joissa dominanttisointu purkautuu mollisointuun.
pentatoninen_0001_tif.png)
pentatoninen_0002_tif.png)
Tästä voit ladata nämä molemmat pdf.nä!
pentatoninen_0001_tif.png)
pentatoninen_0002_tif.png)
Tästä voit ladata nämä molemmat pdf.nä!
ESIMERKKI 1
Tässä kappaleessa sovellan käytännössä molempia muokattuja pentatonisia asteikkoja.
Kokeile itse soittaa vuorotellen b9- ja #9-pentatonista asteikkoa ja kiinnitä huomiota siihen, millaisen erilaisen jännitteen ja värisävyn kumpikin luo erityisesti dominanttisoinnun purkautuessa molliin.

m7b5 - pentatoninen
Lisään tähän vielä yhden pentatonisen asteikon, jota pidän erittäin käyttökelpoisena monen soinnun päälle.
Kutsun sitä nimellä m7♭5-pentatoninen. Se muistuttaa m7-pentatonista asteikkoa, mutta siinä puhdas kvintti (pu5) on alennettu vähennetyksi kvintiksi (v5).
Seuraavassa on esitetty viisi sormitusta tälle asteikolle.

Seuraavassa taulukossa on esitetty, mistä intervallista m7♭5-pentatoninen asteikko voidaan rakentaa suhteessa sointuun. Tämä antaa selkeän lähtökohdan asteikon käytölle eri harmonioiden päällä.
-
Im7♭5 → perussävelestä (P)
-
Im6 → suuresta sekstistä (s6)
-
Imaj7♯11 → ylinouseva kvartti (y4)
-
I7 → suuresta terssistä (s3)
-
Ialt7 → pienestä septimistä (p7)
-
I7sus(♭9) → puhtaasta kvintistä (pu5)
Seuraavassa nuotissa on esitetty, mitä intervalleja m7♭5-pentatonisen asteikon sävelet muodostavat suhteessa sointuun.
