top of page

Kappale 16:
Yhteenveto

ESIMERKKI 1:

Seuraava kappale kokoaa yhteen aikaisemmin opittuja asioita ja tarjoaa mahdollisuuden soveltaa niitä käytännössä.

Juna nimeltä A.tif

Tästä voit ladata tämän leadsheetin pdf.nä!

ESIMERKKI 2:

Seuraavassa esimerkkikappaleessa on 16 tahdin sointukierto, jossa voi hyödyntää jo aikaisemmin opittuja asioita.

Kappaleessa esiintyy sekä duurin että mollin II–V-kadenssi.

Kappaleen sointukierto saattaa muistuttaa rakenteeltaan tunnettua Blue Bossa -kappaletta.

Tästä voit ladata tämän leadsheetin pdf.nä!

Idea harjoitukseen tulee Howard Robertsin kirjasta Jazz Guitar in 20 Weeks.
 

Yksi hyvä tapa, jonka itse olen huomannut sointukiertojen harjoitteluun ja sointujen vaihtumiskohtien oppimiseen, on seuraavanlainen.

Soittaa sointukulun läpi asteikoilla kahdeksasosanuotteina (1/8-nuotteina). Eli kun esimerkiksi tässä kappaleessa on kaksi tahtia Cm7, soittaa sen päälle Cm7-pentatonista asteikkoa kahdeksasosanuotteina kaksi tahtia ja vaihtaa lennosta sitten Fm7-pentatoniseen, kun sointu vaihtuu Fm7:ksi.

Tee näin koko kierron ajan.

Tempoa pitää hidastaa niin, että varmasti ei tule "virheitä". Eli oikeasti soittaa niin hitaasti, että se kappale menee sujuvasti koko kierron ajan. Tällä tyylillä tutustut sointukiertoon ja opit, missä vaiheessa soinnut vaihtuvat.

Koeta aluksi pysyä yhdessä asemassa, niin opit vaihtamaan asteikkoja luonnollisesti ja sujuvasti, niin että seuraavan asteikon ääni on mahdollisimman lähellä sitä ääntä, johon edellisessä asteikossa päädyit. Jos soitto alkaa kuulostaa liian "asteikkomaiselta", voit vaihdella äänien suuntaa esimerkiksi kolmen äänen välein. Tätä samaa harjoitusta voi soveltaa myös arpeggioiden ja muiden asteikkojen opetteluun.

Ja vielä kerran: tempo niin alas, että kappale onnistuu 1/8-nuotteina.

bottom of page