top of page

Kappale 13:
IIm7-V7-I sointukierto

"Jos olet soittanut bluesia tai rock-kitaraa jonkin aikaa, I–IV–V7 -sointukulku on sinulle varmasti tuttu. Se muodostaa harmonisen perustan lukemattomille kappaleille ja sovituksille monissa musiikkityyleissä.

Jazzissa tärkein sointukulku on IIm7–V7–I.

 

IIm7–V7–I-kulku on niin tärkeä ja yleinen, koska sen sointi vahvistaa I-soinnun sävellajin.

Tätä voi hahmottaa paremmin ajattelemalla I-sointua minkä tahansa sävellajin "magneettina". Kaikilla sävellajin diatonisilla soinnuilla on erilainen vetovoima palata takaisin siihen. Esimerkiksi C-duurissa, jos soitat pelkän G7 (V7) -soinnun, korva jää kaipaamaan ratkaisua. Kun sen jälkeen soitat C-duuri-soinnun (I), syntyy tunne ratkaisemisesta ja täydellisyydestä.

IIm7–V7–I-sointukulku vahvistaa sävellajia erittäin voimakkaasti, koska IIm7- ja V7-soinnut luovat harmonista liikettä, ja I-sointu "vetää" niitä kohti itseään. Lopulta kaikki soinnut "haluavat" palata I-sointuun, mutta niillä on myös vetovoimaa muihin saman sävellajin sointuihin (ja joskus sen ulkopuolisiinkin). "
(Suomennettu kirjasta: The Complete Jazz Guitar Method-Jody Fisher)

IIm7–V7–I-sointukulku ei kuulu vain jazziin, vaan sitä löytyy runsaasti myös esimerkiksi popissa, countryssa, klassisessa musiikissa ja monessa muussa tyylissä.

ESIMERKKI 1:

Harjoitteluehdotus: IIm7-V7-Imaj7-sointukierto kolmella kielellä samasta asemasta

Tämä harjoitus on suunniteltu auttamaan sinua sisäistämään
IIm7-V7-Imaj7-sointukierron harmoniaa. Harjoittele soittamalla ainoastaan D-, G- ja B-kielillä, pysyen samassa asemassa otelaudalla.
Tämä yksinkertaistettu lähestymistapa auttaa sinua keskittymään improvisointiin ja sointujen vaihtamisen sujuvuuteen.

 

Aloita soittamalla melodioita ja improvisoimalla ainoastaan D-, G- ja B-kielillä, pysyen samalla otelaudan asemalla.
Tämä rajoitus auttaa sinua:

 

  • Hallitsemaan sointuvaihdot:
    Kun et joudu liikkumaan otelaudalla edestakaisin, voit harjoitella sointujen vaihtamista sujuvammin.

     

  • Kuulemaan harmonian:
    Rajoitettu kielimäärä tekee sointujen äänistä selkeämpiä, jolloin on helpompaa kuulla, miten jokainen sointu purkautuu seuraavaan.

     

  • Kehittämään luovuutta:
    Vähemmät nuotit ja rajoitettu liikkuminen pakottavat sinut olemaan luovempi ja löytämään melodioita annetun kehyksen sisällä.

     

Harjoituksessa käytetään sointukiertoa Em9-A13-Dmaj7.
Soitan seuraavia pentatonisia asteikkoja kunkin soinnun päällä:

 

  • Em9-sointuun: Soita Em7-pentatonista asteikkoa.

  • A13-sointuun: Soita A-dominantti7-pentatonista asteikkoa.

  • Dmaj7-sointuun: Soita F#m7-pentatonista asteikkoa.

Em9 - A13 - Dmaj7.tif

Tästä voit ladata tämän leadsheetin pdf.nä!

ESIMERKKI 2:

Toisessa esimerkissä sointukiertona on Cm7–F7–Bb6. Käyn läpi erilaisia vaihtoehtoja, joilla tätä kiertoa voi soittaa.

Tämän tyyppiseen kappaleeseen sopii hyvin myös mollibluesasteikon käyttö.

Cm7 - F7 - Bb6 - Juna.tif

Tästä voit ladata tämän biisin pdf.nä!

bottom of page