Arto Salakka

Passionate Musician and Composer
Kappale 13:
IIm7-V7-I sointukierto
"Jos olet soittanut bluesia tai rock-kitaraa jonkin aikaa, I–IV–V7 -sointukulku on sinulle varmasti tuttu. Se muodostaa harmonisen perustan lukemattomille kappaleille ja sovituksille monissa musiikkityyleissä.
Jazzissa tärkein sointukulku on IIm7–V7–I.
IIm7–V7–I-kulku on niin tärkeä ja yleinen, koska sen sointi vahvistaa I-soinnun sävellajin.
Tätä voi hahmottaa paremmin ajattelemalla I-sointua minkä tahansa sävellajin "magneettina". Kaikilla sävellajin diatonisilla soinnuilla on erilainen vetovoima palata takaisin siihen. Esimerkiksi C-duurissa, jos soitat pelkän G7 (V7) -soinnun, korva jää kaipaamaan ratkaisua. Kun sen jälkeen soitat C-duuri-soinnun (I), syntyy tunne ratkaisemisesta ja täydellisyydestä.
IIm7–V7–I-sointukulku vahvistaa sävellajia erittäin voimakkaasti, koska IIm7- ja V7-soinnut luovat harmonista liikettä, ja I-sointu "vetää" niitä kohti itseään. Lopulta kaikki soinnut "haluavat" palata I-sointuun, mutta niillä on myös vetovoimaa muihin saman sävellajin sointuihin (ja joskus sen ulkopuolisiinkin). "
(Suomennettu kirjasta: The Complete Jazz Guitar Method-Jody Fisher)
IIm7–V7–I-sointukulku ei kuulu vain jazziin, vaan sitä löytyy runsaasti myös esimerkiksi popissa, countryssa, klassisessa musiikissa ja monessa muussa tyylissä.
ESIMERKKI 1:
Harjoitteluehdotus: IIm7-V7-Imaj7-sointukierto kolmella kielellä samasta asemasta
Tämä harjoitus on suunniteltu auttamaan sinua sisäistämään
IIm7-V7-Imaj7-sointukierron harmoniaa. Harjoittele soittamalla ainoastaan D-, G- ja B-kielillä, pysyen samassa asemassa otelaudalla.
Tämä yksinkertaistettu lähestymistapa auttaa sinua keskittymään improvisointiin ja sointujen vaihtamisen sujuvuuteen.
Aloita soittamalla melodioita ja improvisoimalla ainoastaan D-, G- ja B-kielillä, pysyen samalla otelaudan asemalla.
Tämä rajoitus auttaa sinua:
-
Hallitsemaan sointuvaihdot:
Kun et joudu liikkumaan otelaudalla edestakaisin, voit harjoitella sointujen vaihtamista sujuvammin.
-
Kuulemaan harmonian:
Rajoitettu kielimäärä tekee sointujen äänistä selkeämpiä, jolloin on helpompaa kuulla, miten jokainen sointu purkautuu seuraavaan.
-
Kehittämään luovuutta:
Vähemmät nuotit ja rajoitettu liikkuminen pakottavat sinut olemaan luovempi ja löytämään melodioita annetun kehyksen sisällä.
Harjoituksessa käytetään sointukiertoa Em9-A13-Dmaj7.
Soitan seuraavia pentatonisia asteikkoja kunkin soinnun päällä:
-
Em9-sointuun: Soita Em7-pentatonista asteikkoa.
-
A13-sointuun: Soita A-dominantti7-pentatonista asteikkoa.
-
Dmaj7-sointuun: Soita F#m7-pentatonista asteikkoa.

Tästä voit ladata tämän leadsheetin pdf.nä!
ESIMERKKI 2:
Toisessa esimerkissä sointukiertona on Cm7–F7–Bb6. Käyn läpi erilaisia vaihtoehtoja, joilla tätä kiertoa voi soittaa.
Tämän tyyppiseen kappaleeseen sopii hyvin myös mollibluesasteikon käyttö.

Tästä voit ladata tämän biisin pdf.nä!